Головна » Статті » Oпис досвіду |
Опис досвіду вчителя світової літератури Василевьскої Т.М. На уроках світової літератури в учнів формуються найважливіші соціально-моральні уявлення й орієнтири, вивчення літератури сприяє вихованню суспільно зрілої, активної, творчої особистості. Одним із головних моїх завдань на уроці світової літератури є формування особистості через виховання кваліфікованого читача. Внаслідок цього виникає необхідність удосконалення методики викладання літератури в цілому, зокрема ж - оптимізації методичних прийомів і форм шкільного аналізу художнього тексту, спрямованих на досягнення цілісності сприймання шкільного курсу літератури, побудови системи уроків, що допомагає простежити духовне зростання учнів протягом усіх шкільних років під час вивчення різних тем у курсі «Світова література». Нові інформаційні технології кардинально вплинули на всю систему освіти, зачепивши її зміст, форми і методи навчання, що привело до зміни вимог щодо моделі випускника навчального закладу. 3 моменту використання у сфері освіти мережевих (сіткових) технологій, онлайнових баз даних, комп'ютерного моделювання стало можливим навчати школярів не лише працювати в Інтернеті з метою засвоєння навчального матеріалу, але й використовувати його ресурси; майбутній професійній діяльності. Під час вивчення світової літератури я використовую сучасні педагогічні технології: комп'ютеризоване навчання, інтерактивні види і форми роботи. Вони збільшують пізнавальну самостійність учнів та мотивують потребу розвитку їхньої читацької культури. Серед інтерактивних форм роботи на уроках світової літератури є такі як навчальна взаємодія учнів у парах, мікрогрупах, групах, що здебільшого застосовується під час пошуку та аналізу інформації, виконання творчих завдань, підготовки диспутів, семінарів. З метою надання школярам більших можливостей для спілкування, висловлювання власних думок і почуттів домінантною формою навчання на уроках світової літератури в усіх класах є діалог, під час якого виявляється рівень знань учнів. Слово «проект» запозичено з латинської й походить від слова «proectus», яке означає «кинутий уперед». У сучасному розумінні, проект – намір, який буде здійснено в майбутньому.
Я часто використовую метод проектів. В основі методу лежить розвиток пізнавальної діяльності учнів, уміння самостійно конструювати свої знання й орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну роботу учнів – індивідуальну, групову, парну, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Він включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. Щоб досягти певного результату, потрібно навчити учнів самостійно мислити, знаходити і розв’язувати проблеми, використовуючи знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів розв’язання, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, інтуїтивне розв’язання проблеми. Колективна та індивідуальна робота над тією чи іншою проблемою передбачає необхідність у різні моменти пізнавальної, експериментальної, творчої діяльності використовувати сукупність різних навичок. Усі ці навички необхідно формувати. Прикладом творчого проекту є проведення позакласного заходу «Святкування 200 річчя з дня народження М. В. Гоголя». Учні розділили свої обов’язки між групами, які працювали над проектом. Вчитель був генератором ідей, які було впроваджено учням для проведення позакласного заходу. Перша група створювала газету, друга – комп’ютерну презентацію «М. В. Гоголь. Життя та творчість», третя – працювала над проведенням позакласного заходу «Святкування 200 річчя з дня народження М.В. Гоголя». Четверта група – інсценувала комедії М. В. Гоголя «Ревізор». П’ята група – виставка ілюстративного матеріалу до творів М. В. Гоголя. Групи можуть бути як і в одному класі, так і в кількох класах школи. Робота для груп розподіляється з урахуванням вікових можливостей учнів. Інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття. В Україні розроблена та пропагується технологія інтерактивного навчання О.І.Пометун. Робота в парах. Технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів роботі у малих групах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. Всі діти в класі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити. Робота в парах дає учням можливість говорити та висловлюватись. При вивченні морфології у 5 класі на уроці російської мови використовую роботу в парах. Наприклад: Учням дається завдання на карточках: дати означення частин мови; навести приклади речень із вказаною частиною мови; перевірити завдання один одного і вказати на недоліки. Майже на кожному уроці російської мови використовуємо компаративне вивчення української та російської мов. Порівняльний аналіз допомагає учням краще засвоїти новий матеріал, повторити вже вивчений і перевірити їх знання. Робота в парах ефективніша при компаративному вивченні російської та української мов. Учні із задоволенням виконують вправи на порівняння написання в російській і українській мовах. Наприклад: Порівняти написання форми дієслів неозначеної форми, 2 особи однини, 3 особи множини. В парах учні справляються із завданням швидше. На уроках світової літератури, вивчаючи прислів’я та приказки, доцільно проводити роботу в малих групах. На карточці для кожної групи написано прислів’я або приказки. Учням потрібно поспілкуватись і написати твір-мініатюру за прислів’ям. Необхідно пояснити прислів’я, пригадати й описати життєву ситуацію, у якій можливе його використання. Результати роботи зачитуються в класі і оцінюються учнями при допомозі вчителя, використовуючи листок оцінювання. Кожна група має такі листки і виставляє оцінки за прослухані твори, потім підводяться підсумки.
| |
Переглядів: 1077 | |
Всього коментарів: 0 | |