Головна » Статті » Oпис досвіду |
Сучасна школа має підготувати молоду людину до життя в суспільстві в умовах демократії, ринкової економіки, пріоритетного розвитку новітніх технологій. На уроках учитель повинен давати не просто суму знань, а сформувати життєву компетентність як само здатність особистості до оптимальних дій, що базуються на знаниях, досвіді, цінностях, здобутих завдяки навчанню. Про це свого часу писала Софія Русова: «Мета школи-привчити до життя, знайти в ньому своє місце». Орієнтація на такі особливості сучасного навчально-виховного процесу зумовлює вибір учителем інтерактивних технологій навчання, використання яких дає змогу підготувати молоду людину до соціальної активності в громадянському суспільстві. Термін «інтерактивний» прийшов до нас із англійської і має значення «взаємодіючий». Існують різні підходи до визначення інтерактивного навчання. Одні вчені визначають його як діалогове навчання: «Інтерактивний-означає здатність взаємодіяти чи знаходитись в режимі бесіди, діалогу з чим-небудь (наприклад, комп’ютером) або ким-небудь (людиною). Отже, інтерактивне навчання - це перш за все діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя та учня». На мою думку, особлива цінність інтерактивного навчання в тому, що учні навчаються ефективної роботі в колективі. За для реалізації інтерактивних методів навчання, необхідно провести вступне заняття. На цьому занятті слід: по-перше, чітко і зрозуміло пояснити, що таке інтерактивне навчання, по-друге, довести до відома учнів та опрацювати з ними правила роботи в групах, складені у зрозумілій формі. Правила для учнів: Кожна думка важлива. Без доброзичливої атмосфери в колективі застосування інтерактивного навчання неможливе, тому потрібно її створити і постійно підтримувати. В роботі повинні бути задіяні в тій чи іншій мірі всі учні. Працюючи над даною проблемою, при підготовці до уроку я ретельно обдумую кожний його етап, особливості класу і кожного учня. Намагаюся ефективно організувати самостійну роботу учнів, яка є не тільки засобом активізаціі пізнавальної діяльності учнів, а й сприяє формуванню навичок самостійного здобування знань, залучає школярів до індивідуальної самостійної роботи шляхом надання завдань випереджувального характеру. Так при вивченні найдавніших пам’яток словесного мистецтва окремі групи учнів під керівництвом учителя готують повідомлення про Веди, Коран, Біблію. При опрацюванні теми «Людина та її світ у давніх літературах» учні готують повідомлення «Географічне положения Давньої Греції та Рима», «Культура Давньої Греції», «Театр у Давній Греції». повідомлення про Гомера, Сапфо, Анакреонта, Алкея, Софокла, Вергілія. При вивченні теми «Жанрово-тематичне розмаїття середньовічної літератури» учні готують повідомлення про життя і творчість поетів Ду Фу і Лі Бо, Омара Хайяма, Данте, а також історичний коментар про Персію та Іран, виникнення рицарства. Створення ілюстрацій до твору М. Гоголя «Тарас Бульба», «Якою я побачив Січ». Така робота допомагає застосувати свої знания з інших предметів, сприяє розвитку міжпредметних зв'язків. У 6 класі під час вивчення теми «Байка як жанр літератури» прикладом слугує байка I. Крилова «Вовк і Ягня». Клас ділиться на три групи, кожна з яких отримує випереджувальні завдання: підготувати матеріали про життя і творчість I. Крилова, намалювати ілюстрації до улюблених байок, скласти кросворди. Кожний обирає завдання по душі. На уроці діти розповідають про байкаря I. Крилова, розв'язують кросворди, презентують малюнки. інсценізують байки, шукають ознаки байки. Самостійна робота має допомогти учням осмислити мотиви навчання, навчити самостійно здобувати знання та використовувати їх у практичному житті. Систематична самостійна робота учнів привчає їх до відповідального, сумлінного ставлення до навчання. Серед продуктивних методів самостійної робота учнів вибираю метод проблемних запитань до твору та пропоную проблемні ситуації. Учні шукають шляхи розв'язання даної проблеми, роблять висновки, складають опорні конспекти. Наприклад, у 6 класі до філософської казки Антуана де Сент Екзюпері «Маленький принц»:
У ході вивчення твору Дж. Лондона «Жата до життя» та «Біле ікло» у 6 класі:
Для отримання відповіді використовую такий прийом, як «Мікрофон». «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі. . Правила проведення такі: • Говорите має тільки той, у кого «символічний» мікрофон. • Подані відповіді не коментуються і не оцінюються. • Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорите, викрикувати з місця. Інтерактивний метод «Займи позицію» при опрацюванні «Різдвяної пісні у прозі» Ч. Діккенса. На дошці написано Щастя-це Гроші, багатство, слава, влада золота середина Здоров’я, друзі,рідні, любов, можливість займатися улюбленою справою Учні займають відповідну позицію, обґрунтовуючи свій вибір. Модель навчання у грі - це побудова навчального процесу за допомогою включення учня в гру. Ігри розвивають пізнавальний інтерес, активізують розумову діяльність. Гра розвиває спостережливість, вчить робити висновки, зіставляти окремі факти. Під час вивчення казки «Попелюшка, або соболевий черевичок» Ш. Перро пропоную учням розповісти про враження від королівського балу від імені Попелюшки; мачушиних дочок; принца. Мета розігрування ситуації в ролях - визначити власне ставлення до конкретно!' життєвої ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом «гри», виконання «ролі», яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Якщо ви берете участь у рольовій ситуації, ви маєте:
Умови та потреби сучасного життя, останні досягнення науки й техніки зумовили виникнення нового напрямку в шкільній освіті-комп’ютеризованого навчання. Практично використовувати комп'ютерні технології та Інтернет, уміти знаходити й добирати важливу інформацію, цілеспрямовано її застосовувати-це необхідні реалії сьогодення. Так, при вивченні казки «Мауглі» учням пропонується переглянути епізод «На Скелі ради» з мультфільму, знятого за твором Р. Кіплінга та відповісти на запитання: «Чи вдалося творцям мультфільму передати характери героїв казки?» Така робота сприяє підвищенню інтересу до навчального матеріалу й, водночас, якості засвоєння знань. Збагачує досвід учнів у веденні полеміки, привчає шанобливо ставитися до думки товариша, виробляти уміння знаходити єдине правильне рішення, прискорювати темп уроку. Урок не повинен бути перевантаженим інтерактивною роботою. Слід поєднувати взаємонавчання з іншими методами роботи-самостійним пошуком, традиційними методами. Саме таким чином я й прагну будувати свою роботу на уроках.
| |
Переглядів: 428 | |
Всього коментарів: 0 | |